Nakúp s ešte väčšou zľavou počas BLACK FRIDAY - zľavy vo výške až do 60%. 
Táto akcia má platnosť od 27.11. do 29.11.2020  

Ako vybrať štvorkolku ...

Ako vybrať štvorkolku ...

Ako vybrať tú správnu štvorkolku?

ATV, či SSV?

Pri výbere toho správneho pomocníka pre vaše potreby budete musieť vyriešiť niekoľko otázok. V prvom rade je to dilema štvorkolka, alebo side by side? Jednoznačná odpoveď neexistuje. Zavážiť môže faktor veľkosti, side by side je rozmernejšie a preto si vypýta viac miesta v garáži. Takisto môžete mať problémy v členitom teréne, v stiesnených priestoroch napríklad medzi stromami. Na druhej strane side by side ponúka väčšiu stabilitu a neporovnateľne väčší komfort viacerým členom posádky. Pracovné side by side sú okrem toho vybavené aj nákladnou korbou, čiže odvezú toho viac. Štvorkolka zasa vďaka kompaktnejším rozmerom nemá problém ani v stiesnenejších priestoroch – hustom lese a podobne. Takisto oceníte jej jednoduchšie garážovanie a v neposlednom rade aj jednoduchšiu prepravu na bežnom prívesnom vozíku.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jednovalec , či dvojvalec?

Na zvážení je otázka zdvihového objemu, s tým ide ruku v ruke aj cena vozidla. V princípe máte dve základné možnosti. Menšie, ľahšie a cenovo dostupnejšie stroje sú zväčša poháňané jednovalcovými agregátmi. Ich objem sa štandardne pohybuje zhruba medzi 300 až 700 ccm. Nižšieho výkonu sa však netreba vôbec báť, pretože štvorkolky aj side by side sú v drvivej väčšine prípadov vybavené aj pomalším, „redukovaným" prevodom a preto si aj vozidlo s menším objemom spoľahlivo poradí aj v náročnejšom teréne, či s prevozom ťažšieho nákladu. Náročnejší jazdci však často siahajú po modeloch s výkonnejší motorom – buď dvojvalcovým, prípadne trojvalcovým. Tu sa zdvihové objemy pohybujú okolo 800 až 1000 ccm. V tomto prípade je cena vozidla o niečo vyššia, dostanete však za ňu výkonovú rezervu, ktorú môžete oceniť v tých najnáročnejších podmienkach. Obzvlášť sa výkonový bonus hodí v prípade, že plánujete štvorkolku intenzívne využívať aj v zime so snežnými pásmi. Tieto pásy, ako aj hlboký sneh totiž kladú podstatne väčší odpor.

 

Homologizácia

Na trhu sú aj vyslovené športové a terénne špeciály, ktoré sú určené výhradne na uzavreté trate a nemôžete s nimi do premávky. Odporúčame však poobzerať sa po vozidlách, ktoré sú homologované a môžete s nimi vyraziť aj na cesty. Terénne štvorkolky a side by side sú síce primárne určené do terénu, ale častokrát vozidlo potrebujete presunúť na miesto určenia, prejsť kúsok „za dedinu", kde začína poľná cesta a podobne. V takýchto prípadoch EČV a tým aj možnosť byť účastníkom cestnej premávky určite oceníte. V praxi sa môžete stretnúť s dvoma základnými typmi homologizácie – L a T a ich rôznymi podkategóriami. Vozidlá homologované ako L musia spĺňať prísnejšie kritériá a vo väčšine prípadov sú o niečo drahšie. Nebojte sa však ani homologizácie v kategórii T. Podľa Nariadenia EU a Rady (EÚ) č. 167/2013 o schvaľovaní poľnohospodárskych a lesných vozidiel a o dohľade nad trhom s týmito vozidlami kategóriu T3 tvoria kolesové traktory s pohotovostnou hmotnosťou maximálne 600 kg; T1 je nad 600 kg. Ide v podstate o pracovné stroje, ľudovo povedané „traktory". Takéto stroje dostanú tabuľku s EČV a môžete s nimi aj do premávky, s určitými drobnými výnimkami. Vozidlá zaradené do kategórie T majú pre zákazníkov aj viacero výhod. Predovšetkým, vďaka tomu, že ide o pracovné stroje, rešpektuje ich zaradenie do majetku firmy daňový úrad o niečo „ochotnejšie" a nebýva problém pri uplatňovaní odpočtu DPH, či pri odpisoch. Spravidla sú na takéto vozidlá aj nižšie sadzby poistiek, týka sa to predovšetkým havarijného poistenia, pretože pracovný stroj je logicky menej rizikový ako napríklad motocykel.

 

Aký vodičák potrebujem?

Častokrát je diskutovanou témou aj to, aké vodičské oprávnenie je potrebné na vedenie takýchto vozidiel. Potrebujete "A-čko", teda vodičský preukaz na vedenie motocykla? Alebo stačí najrozšírenejšie „automobilové" "B-čko"? Prípadne homologizácia vozidla v kategórii T vyžaduje „vodičák" na nákladiak, teda skupinu C? Odpoveď je v tomto prípade jednoznačná, všetky dostupné štvorkolky, ale aj side by side vozidlá, či UTV-čká, ktoré sú schválené pre prevádzku na cestách (bez ohľadu na to, či v kategórii L, alebo T), môžete riadiť s bežným automobilovým vodičským preukazom, teda so skupinou B. Vodičské oprávnenie skupiny B totiž oprávňuje viesť na území Slovenskej republiky aj motorové vozidlá skupiny T, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3.500 kg a jazdnú súpravu pozostávajúcu z motorového vozidla skupiny T a prípojného vozidla za predpokladu, že najväčšia prípustná celková hmotnosť jazdnej súpravy nepresahuje 3.500 kg.

 

 

 

 

 

 

Galéria obrázkov



Súvisiace produkty



Témata:  

Páčil sa vám článok? Zdieľajte ho!


Napísať komentár



Podobné články

Prečítať článok 26.11.2020 - admin hlavní
Oblečenie YOKO k štvorkolke

Oblečenie YOKO k štvorkolke

Najnovší článok
Akcie

Prečítať článok 26.11.2020 - admin hlavní

Prečítať článok 24.11.2020 - admin hlavní


Nič nenájdené

0 produktov k porovnání PorovnávanieZobraziť porovnanie